Verzenden wordt goedkoper!
- Geplaatst op
- Door Ellen Vandamme - founder van The Soul Store
- 1
Verzendkosten. Het is een dingetje. Of een ding, ja, zo dekt het meer de lading. Ik koos er natuurlijk zelf voor om een webshop op te starten en dat is de beste beslissing geweest. Maar die verzendkosten zijn een pain in the *ss, I swear. Elk jaar komt er een prijsstijging van zo'n €0,40 per pakje bij, in december wordt er dan nog eens €1 extra piektoeslag per pakket bij gerekend. Ik reken de extra kosten nooit door, maar aan het eind van de rit staan ze dus wel op mijn factuur. Auch.
De kleine webshop, zoals The Soul Store dus, is naar mijn mening de dupe van de 1000den pakjes die giganten à la Bol, Zalando en Coolblue per dag versturen. Doordat zij zoveel pakjes versturen (en doordat de klant gratis kan retouren - wie verzon dit ooit?), krijgen ze betere prijzen bij hun vervoerders. Maar die vervoerders moeten natuurlijk ergens hun centen halen. Want efkes eerlijk: gratis verzending bestaat niet. Enter: de kleine webshop aan wie ze elk pakket goed doorrekenen.
Ik hoor je denken: "Ellen, die titel kopt hier 'Verzenden wordt goedkoper'. Hoe dan?"
Dat wordt hieronder duidelijk. Ik wil je even meenemen in het volledige verhaal en open en transparant communiceren met jou.
De cijfers.
Dit is de prijs die ik betaal:
Er zijn basiskosten en extraatjes waar ik zelf voor kies. Dat laatste hoeft niet, maar het is voor mij een onmisbaar deel van The Soul Store en waar ik voor sta. Dus
- Verzendkosten per pakket, zonder verzekering: €5,91 excl. btw
- Afgifte in postkantoor per pakket (helaas, ook dat is extra) €0,71 excl.btw
- Basic verzendmateriaal zoals postdozen, adreslabels, tape, opvulmateriaal (dat probeer ik zoveel mogelijk te hergebruiken van leveringen die ik zelf ontvang)
- Extra verzendmateriaal zoals zijdepapier, stickers, kaartjes en staaltjes.
- Werktijd om jouw bestelling met liefde in te pakken
Dit is de prijs die ik bij The Soul Store doorreken:
Een bestelling laten versturen naar huis, kost bij The Soul Store tot vandaag €7,50 (lees: €6,20 excl. BTW). Bij een bestelling vanaf €95 nam ik de verzendkosten tot nu toe op mij ('gratis verzending' zoals het soms wordt genoemd).
In de praktijk betekent het dat ik ongeveer in 75% van de gevallen de verzendkosten volledig op mij neem. Als je weet dat verzendkosten mij jaarlijks ongeveer €10.000 kosten, dan snap je dat dit onhoudbaar begint te worden.
Hoe ga ik dit oplossen?
Sommige grote webshops die gratis verzending aanbieden die maken hun producten wat duurder om deze zo door te rekenen aan hun klanten. Dat is niet mijn oplossing. Ik blijf voorstander van eerlijke prijzen voor de producten die ik verkoop.
Extraatjes zoals een sticker met een mooie boodschap, het zijdepapier waarin jouw bestelling verpakt is, de staaltjes, het kaartje,... Ik zou het allemaal achterwege kunnen laten om te besparen. Maar dat ga ik niet doen. Want net die extraatjes zijn sinds het prille begin een onmisbaar deel van The Soul Store en het zijn net ook die details waar ik 200% achter sta. Ik wil dat elke bestelling een mini-uitpakfeestje is voor jou. Dus hier ga ik zeker niet op besparen.
Creatief met cijfers.
Een ondernemer moet bezig zijn met zijn cijfers. En dat doe ik op mijn manier. Dus ik heb er mijn rekenmachine bij genomen en geprobeerd om een creatieve oplossing te bedenken.
En verzenden wordt dus echt goedkoper. Allez, ‘t is te zeggen… bpost rekent nog steeds dezelfde hoge prijzen aan, bah, maar ik heb besloten om ze anders te verdelen tussen jou en mij.
Even heel concreet:
waar je tot vandaag voor verzending €6,50 (afhaalpunt) of €7,50 (thuislevering) betaalt, zal er vanaf nu €4,90 of €5,90 aangerekend worden. Voor jou wordt het dus goedkoper om een pakje te laten leveren en ik neem bij elk pakje een stukje van de verzendkost op mij.
Ik zal nog steeds de verzendkosten aanbieden vanaf een bepaald bedrag. Maar na lang wikken en wegen, rekenen en tellen heb ik besloten om dat minimumbedrag voor 'gratis' verzending op te trekken naar €125. Op die manier kan ik de service blijven bieden die jij verdient.
Don't worry: dit is volgens mijn creatieve rekenformules een win-win voor ons allebei. Al moet ik eerlijk toegeven dat ik altijd beter ben geweest in talen dan in wiskunde... Tijd zal het uitwijzen. Laat ons zeggen dat dit dus een proefproject is.
Tips.
- Bestel in de webshop en kies voor gratis afhalen in de winkel (als je in de buurt woont of een uitstapje richting Brugge/Kust plant)
- Kom langs en shop in de winkel (als je in de buurt woont of een uitstapje plant)
- Bundel je bestellingen zoveel mogelijk, dat is sowieso de meest duurzame optie.
- Ontdek nieuwe producten die je toch nodig hebt en nu misschien elders koopt, zoals wasmiddel en schoonmaakproducten bijvoorbeeld. Kijk zeker eens naar de voordelige ecologische wasstrips van Laundry Sheets (bestseller!) en ecologische schoonmaakproducten van Brauzz of Ecopods.
Het doet me veel plezier om te lezen dat het iets geeft om over na te denken. Precies dat is de bedoeling ♡
Hey Ellen, wat goed van je dat je hier zo open over bent! Ik denk dat dit voor de meesten onder ons echt wel een eye-opener is. En doordat de “grote spelers” steeds overal “gratis verzending en retour” promoten, leeft dus inderdaad het idee dat dit allemaal gratis is. Wat dus duidelijk niet het geval is… iets om over na te denken…